Κυριακή 24 Μαΐου 2009

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ : ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΘΕΡΜΟΔΥΝΑΜΙΚΗ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Σκεφθήκατε ποτέ ποιες μπορεί να είναι οι θερμοδυναμικές διεργασίες που συμβαίνουν μέσα σε ένα κύλινδρο αυτοκινήτου ή σε μία μηχανή ενός στροβίλου; Μπορούμε να προσδιορίσουμε αυτές τις θερμικές μεταβολές και να τις μελετήσουμε;
Η μελέτη αυτών των μεταβολών ,μέσω των πειραμάτων που θα πραγματοποιηθούν, θα είναι το υπόβαθρο για την κατανόηση όλων γενικά των ενεργειακών μεταβολών και γι’ αυτό αποτελεί σημαντικό εργαλείο για την διεξαγωγή συμπερασμάτων.















ΕΡΓΑΣΙΑ

Ο τρόπος που θα εργαστείτε θα είναι το πείραμα. Θα χωριστείτε σε 3 ομάδες και κάθε ομάδα θα αναλάβει ένα συγκεκριμένο πείραμα.
Στόχος των πειραμάτων είναι να επεξεργαστείτε τα πειραματικά δεδομένα και μέσω αυτών να καταλήξετε σε νόμους και προτάσεις
Τα πειράματα που θα πραγματοποιηθούν είναι:
1.Ισόθερμη μεταβολή
Σκοπός είναι να μελετήσουμε τον νόμο του Bοyle.
2. Ισόχωρη μεταβολή
Με αυτό το πείραμα θα μελετήσουμε τον νόμο του Charles
3. Ισοβαρής μεταβολή
Εδώ θα μελετήσουμε τον νόμο του Gay-Lussac


ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ


1η ομάδα:
Παιδιά, θα μελετήσετε την ισόθερμη μεταβολή



Για το πείραμα της ισόθερμης μεταβολής παίρνουμε ένα ογκομετρικό δοχείο με διαθερμικά τοιχώματα, το οποίο να περιέχει ορισμένη ποσότητα αερίου. Στην επιφάνεια του δοχείου υπάρχει ένα έμβολο. Τοποθετούμε το δοχείο με το αέριο σε ένα λουτρό με νερό του οποίου η θερμοκρασία διατηρείται σταθερή (Τ=σταθ). Στο δοχείο προσαρμόζουμε ένα μανόμετρο για να μετρήσουμε την πίεση του αερίου. Από αυτό το πείραμα θα παρατηρήσετε την μεταβολή του μεγέθους p*V με σταθερή την θερμοκρασία. Για να εφαρμόσετε όλα αυτά που περιγράφονται απλά ανοίξτε το Java applet .
Αφού πραγματοποιήσετε το πείραμα ανοίξτε το παρακάτω pdf για εμπέδωση της θεωρίας: Ισόθερμη


















2η ομάδα :
Εσείς παιδιά θα μελετήσετε την ισόχωρη μεταβολή



Στο συγκεκριμένο πείραμα θα πάρουμε ένα κλειστό δοχείο σταθερού όγκου μέσα στο οποίο θα υπάρχει ένα αέριο. Το δοχείο αυτό το θερμαίνουμε, όπως φαίνεται στο σχήμα. Στο δοχείο είναι ενσωματωμένο ένα θερμόμετρο για την μέτρηση της θερμοκρασίας του αερίου, καθώς και ένα μανόμετρο για την μέτρηση της πίεσης. Κατά την διάρκεια του πειράματος καταγράφετε τις τιμές πίεσης και θερμοκρασίας σε έναν πίνακα, και παρατηρείτε τα αντίστοιχα διαγράμματα. Για εμπέδωση και εφαρμογή του πειράματος απλά κάντε κλικ στο παρακάτω Java applet . Μετά το πέρας του πειράματος ανοίξτε το παρακάτω pdf για περαιτέρω εμπέδωση: Ισόχωρη

















3η ομάδα:
Εσείς παιδιά θα μελετήσετε την ισοβαρή μεταβολή



Για την μελέτη της ισοβαρούς μεταβολής θα χρησιμοποιήσουμε ένα κυλινδρικό δοχείο, στην επιφάνεια του οποίου υπάρχει ένα έμβολο. Πάνω στο έμβολο θα τοποθετήσουμε ένα βαρίδιο, έτσι ώστε η πίεση στο δοχείο να διατηρείται σταθερή. Ακόμη στο δοχείο είναι ενσωματωμένο το θερμόμετρο. Καθώς θα αυξάνεται την παροχή θερμότητας θα παρατηρούμε αλλαγή στον όγκο του αερίου. Καθώς θα πραγματοποιείται το πείραμα θα καταγράφετε τις τιμές της θερμοκρασίας και του όγκου, και θα παρατηρείτε τα αντίστοιχα διαγράμματα. Απλά επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να κάνετε πράξη όσα αναφέρονται: Java applet . Στη συνέχεια επισκεφθείτε την παρακάτω διεύθυνση για εξάσκηση και εμπέδωση της θεωρίας: Ισοβαρής


















ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ


















ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ



Μετά το τέλος των πειραμάτων οι μαθητές θα :
1. Αναγνωρίζουν την κάθε μεταβολή ξεχωριστά και θα διατυπώνουν τους νόμους που ισχύουν γι’ αυτήν.
2. Μπορούν να χειρίζονται το εικονικό εργαστήριο της θερμοδυναμικής και να εξάγουν συμπεράσματα άμεσα
3. Έχουν αποκτήσει το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο της θερμοδυναμικής ,ώστε να μπορέσουν να κατανοήσουν και άλλα ενεργειακά μαθήματα.

11 σχόλια:

  1. Το ύφος της εργασίας θα έπρεπε να είναι πιο επίσημο και να μην απευθύνεται τόσο άμεσα και φιλικά στον μαθητή με φράσεις του τύπου (εσείς παιδιά θα κάνετε..), και επίσης η ανάρτηση τελειώνει στα συμπεράσματα και λείπουν οι πηγές.

    leonbis2000 Κουστιμπής Λεωνίδας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλή η εισαγωγή όμως πιστεύω οτι στη συνέχεια οι μαθητές θα "πελαγώσουν" όταν συνηδειτοποιήσουν οτι εχουν να κάνουν πειράματα και να ασχοληθούν με νόμους και πολύπλοκες θεωρίες.Ίσως έπρεπε να διάλεξεις μία μεταβολή και να ασχοληθούν οι μαθητές μόνο με αυτή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Νίκο πολύ καλή η εργασία σου!. θα μπορούσες να βάλεις περισσότερες πηγές...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΩΡΑΙΑ ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΗΤΑΝ ΛΙΓΟ ΠΙΟ ΜΙΚΡΗ. ΠΟΛΥ ΚΑΛΕΣ ΟΙ ΥΠΕΡΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΩΝ. ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΕΙΧΕ ΚΑΠΟΙΕΣ ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΛΙΓΕΣ ΦΨΤΟΓΡΑΦΙΕΣ.
    ΚΑΡΥΔΗΣ ΚΩΣΤΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αρκετά καλή εργασία. Ίσως θα ήταν καλύτερο για τους μαθητές να υπάρχουν κάποια video και κάποιες φωτογραφίες σχετικά με το θέμα για να βοηθηθούν περισσότερο. Και ταυτόχρονα να μην χρειαζόταν να ασχοληθούν με τόσα πειράματα.
    evita7988.Μούντριχα Ευαγγελία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η ΙΔΕΑ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΩΝ ΘΕΡΜΟΔΥΝΑΜΙΚΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΩΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΑ ΚΑΛΗ.ΤΑ ΛΙΝΚ ΠΟΥ ΕΧΕΙΣ ΒΑΛΕΙ ΓΙΑ ΤΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ. ΤΕΛΟΣ, ΤΟ RUBRIC ΠΟΥ ΕΧΕΙΣ ΚΑΝΕΙ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΤΑΤΟΠΙΣΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΕΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Η προσπάθεια είναι καλή, ωστόσο, δεν ανταποκρίνεται στο σκοπό τησ γενικότερησ άσκησης, που είναι να μάθουν οι μαθητές να δουλεύουν μέσω συνδέσεων και έτσι να επιλέγουν εκείνοι τισ πληροφορίες που χρειάζονται.Η ιδέα σου να μελετήσουν την ισόθερμη μεταβολή μέσω πειράματος, είναι καλή, αλλα δεν ενδείκνυνται στη παρούσα εργασία.Επομένως, θα έπρεπε να τουσ δίνεις, τα σχετικά links και έτσι να εργαζονταν για να πετύχουν τουυσ στόχουσ που έχεισ θέσει.
    Πολυξένη Καλύβα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. entupwsiaka ta application pou traboun to ma8hth na kanei me endiaferon thn ergasia tou!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Γιάννης Πλέσσιας:Ωραία εισαγωγή με ερωτήσεις που προκαλούν ενδιαφερον. Δυσκολο θέμα που πιστευω καλυπτεις με επιτυχια μεσω της ιστοεξερευνησης. Θεωρω καλύτερη την χρήση πετναβάθμιου rubric για να υπαρχει μικροτερη αποκλιση στα ενδιαμεσα επιπεδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αγαπητέ Ντίντα Νικόλαε προφανώς απαντάς στο blog του Πλέσσια και αναφέρεσαι σε μένα. Σ' αυτόν η εργασία είναι ημιτελής και γι αυτό οι σύνδεσμοι δείχνουν να μην λειτουργούν. Η ολοκληρωένη εργασία είναι στο δικό μου blog. Όπως είπα άλλωστε δεν υπήρχε περίπτωση να έχω ανεβάσει κάτι που να μην λειτουργεί, λόγο της τελειομανίας που με διακατέχει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ενδιαφέρουσα και σαφής εργασία με καλό στάδιο αξιόλογησης μολονοτι δεν προσεγγίζει κατάλληλα μια ιστοεξερεύνηση. Θα ήταν καλύτερα να χρησιμοποιηθεί και κάποιο εκπαιδευτικό βίντεο!
    Stathis. Τσακίρης Ευστάθιος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή